گروه خبري : تکنولوژی و طبیعت گردی
تاريخ انتشار : 1403/06/18 - 15:21
كد :29

انواع سیستم تعلیق آفرود

انواع سیستم تعلیق آفرود را می توانید از شرکت شیروش موتور بسته به نیاز خود خریداری کنید کیت تعلیق آفرود به دودسته کلی کیت تعلیق مستقل و کیت تعلیق غیر مستقل دسته بندی می شوند.

یکی از مهم ترین و اصلی ترین اجزاء خودرو سیستم تعلیق یا همان کیت تعلیق آفرود آن می باشد. کار این سیستم ثابت نگه داشتن و دفع نیروی های خارجی وارد بر خوردرو است. نیرو های خارجی در واقع نیرو هایی است که به بدنه خودرو در اثر ورود به چاله ها و دست اندازهای جاده ای وارد می شود. سیستم تعلیق خودرو، ماشین شما را در پپیچ های تنو با سرعت بالا ثابت نگه می دارد و منجر به ارائه هندلینگ بهتر خودرو توسط افراد می گردد. 
شرکت شیروش موتور یکی از شرکت های بزرگ و شناخته شده است که در زمینه طراحی و تولید انواع تجهیزات خودرو های آفرودی از جمله سیستم تعلیق آفرود فعالیت دارد و در تولید و ارائه این محصولات سعی دارد بهترین خدمات را به شما کاربران عزیز ارائه دهد تا از این طریق اعتماد و رضایت شما را جلب نماید. 
بهترین سیستم تعلیق خودرو در ایران را می توانید از شرکت شیروش موتور تهیه کنید.

انواع سیستم تعلیق آفرود

سیستم تعلیق خودرو چیست؟

سیستم تعلیق خودروضربه های وارد شده توسط جاده هیا ناهموار را چجذب می کند تا کابین خودرو به صورت ثابت و پایدار بماند. اگر سیستم تعلیق برای جذب این نیرو ها وجود نداشته باشد در این صورت تماس لاستیک با جاده قطع می شود و کنترل خودرو از دست رانندگان در می رود. به طور کل باید گفت که سیستم تعلیق خودرو پایداری خودرو ها را حفظ می کند. 
نحوه عملکرد سیستم تعلیق خودرو به این صورت است که نیرو های وارد شده به خودرو به گرما و در نتیجه خنثی کردن ضربه های وارد شده به خودرو می شود. سیستم تعلیق خودرو از اجزاء مهم همچون موارد زیر تشکیل شده است.
دمپر (کمک فنر): وظیفه اصلی دمپر جذب نیرو های و ضربه های جاده است این عمل با جذب انرژی منتقل شده از چرخ به قاب و تبدیل آن به انرژی گرمایی صورت می گیرد. دمپر ها لرزش و تکان را کاهش می دهند و مانع از پرش ما در ماشین می شوند. 
کویل (فنر): کویل ها و یا همان فنر ها مانند دمپر ها ضربه های واردشده به ماشین را جذب می کنند و با توجه به بار و وزن خودرو فشرده می شوند. معمولا این دو فنر در سرعت های بالا در هنگام دور زدن خود را به همدیگر متصل می شوند.
مفصل توپی (سیبک): در زمان چرخش خودرو نیرو های بسیار زیادی به خودرو وارد می شود که این قطعه  به کمک محور چرخش نیرو و فشار را کاهش می دهند.
بازوی بند انگشتی: بازوی بند انگشتی و یا بازوی فرمان سیستم تعلیق را به چرخ خودرو متصل می کند این قطعه با توجه به اینکه نقطه اتصال سیستم تعلیق به چرخ ها می باشد از اهمیت بسیار فراوانی برخوردار می باشد. 

سیستم تعلیق غیر مستقل

سیستم تعلیق اکسل صلب با فنر تخت

این سیستم ها به دلیل ساخت بسیار ساده و همچنین قیمت مناسبی که دارد مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. در این سیستم محور به فنر های تخت بسته شده است و لرزه گیر ها به صورت مستقیم به محور پیچ می شوند. و انتهای فنر تخت و انتهای بالایی لرزه گیر ها به شاسی خودرو متصل می شوند. این سیستم اصلا ظریف و زیبا نمی باشدو نوسانات و لغزش های جانبی محور در این سیستم ها نسبت به سیستم های دیگر قابل توجه است.

سیستم تعلیق محور صلب فنر حلقوی

سیستم تعلیق محور صلب فنر حلقوی یکی از انواع کیت های تعلیق می باشد که در واقع می توان گفته پیشرفته و به روز شده سیستم تعلیق اکسل صلب با فنر تخت می باشد، با این فرق که در این طرح از فنرهای تخت استفاده نشده و به جای آن از فنرهای حلقوی و لرزه گیرها در کنار هم استفاده شده است. فنرهای حلقوی و لرزه گیرها به صورت مجزا ولی در کنار یکدیگر استفاده شده است. محور در این طرح به وسیله یک جفت بازوی کنترلی در جهت جانبی مهار و کنترل شده است. انتهای جلویی این بازوها به شاسی و انتهای عقبی آن به محور متصل می شود.

سیستم تعلیق میله پیچشی

سیستم تعلیق میله پیچشی که با نام تعلیق پیچشی نیز شناخته می شود بسیار ساده است و با هزینه بسیار پایین ساخته می شود.  این سیستم که معملا در اکسل عقب خودرو استفاده می شود از بازو های عقبی یکپارچه با یک عضو متقاطع  دارد که با حرکت چرخ خودرو ها می چرخد. با استفاده از این کیت تعلیق کابین خودرو جادار خواهد بود زیرا سیستم تعلیق مارپیچشی ساده تر و فشرده تر می باشد. 

سیستم تعلیق مستقل

سیستم تعلیق عقب

سیستم تعلیق عقب علاوه بر عقب خودرو، در جلو خودرو نیز می تواند استفاده شود. کلیه مدل های ساده شده سیستم های مستقل در محور عقب خودروها قابل استفاده هستند. سیستم های چند میله ای در حال حاضر بسیار رایج بوده و در حال پیشرفت است. زمانی که از این سیستم در جلو و عقب خودرو با هم استفاده می شود، سیستم تعلیق خودرو چهار چرخ مستقل نامیده شده و تمامی چرخ ها به صورت مستقل فنربندی شده اند.

سیستم تعلیق مک فرسون

سیستم مک فرسون نوعی سیستم تعلیق مستقل است که از یک بازوی مستقل به همراه فنر و کمک فنر روی همان بازو استفاده می کند. معمولاً در تعلیق خودروهای دیفرانسیل جلو استفاده می شود. استرات مک فرسون یکی از مقرون به صرفه ترین سیستم تعلیق مستقل است زیرا از قطعات کمتری استفاده می کند، به این معنی که ساخت آن ساده تر و راحت تر است